Чужденците, които посещават София, разказват че тя е един от най-приветливите и зелени градове в Европа, въздухът е чист, дух на творчество и инициативност изпълват улиците. Наричат я Виена на Балканите – резултат от управление, което ще остане в историята като “златното десетилетие” на столицата. Вероятно и това ще се случи, но не и днес, когато София бавно, но сигурно се отдалечава от модерните европейски градове – тези, които преди 70 години легендарният кмет инж. Иван Иванов възприема като ориентир за напредъка на София. Десетилетието на “видимите резултати” доведе до това, че днес София е в последната, пета група на европейските градове по степен на развитие и качество на живот. Градът е подчинен на едноличен управленски модел, който доведе до феномена на двете столици – София на лъскавия център, който за съжаление губи качества на среда за обитаване, и този на деградиращите крайни квартали. Мандатното мислене – от избори до избори, води до нежелание за справяне със сериозните проблеми на София. Неефективното харчене на парите на софиянци, нарочната липса на конкуренция и прозрачност при обществените поръчки и лошата инвестиционна среда – това е липса на визия, която въвлича София в спирала на посредственост. Голямата част от европейските пари в София отиват към ограничен брой сфери: решаване на кризата с отпадъците, транспорта и пътната инфраструктура. За съжаление, някои от решенията не са най-добрите и общината проиграва голяма част от европейските пари, от които така или иначе е зависима прекалено много. Дори и след изграждането на кръстовището на две нива при Семинарията задръстванията продължават, а произведеното RDF-гориво от завода за отпадъци поне 5 години ще се разхожда до циментовите заводи в страната за изгаряне, за което софиянци ще плащат още 20-25 млн. лева годишно, защото общината не подготви инсталациите за изгарянето му в “Топлофикация-София”. Столицата ни има нужда от нов, дългосрочен модел на развитие, който не измерва напредъка на града в километри асфалт или процент усвоени средства от европейски фондове. София трябва да се превърне в град с европейско значение и това изисква управленско мислене, което отваря по-перспективен хоризонт от този на инфраструктурните и транспортни проекти. Безспорно проекти като столичното метро, което се изгражда повече от 30 години и е заслуга на много кметове и предимно на инженери и специалисти, са ключови за града ни, но те не могат да бъдат връхната точка в неговото развитие. Фундаменталната реформа, която ще “отпуши” потенциала на града и в дългосрочен план осезаемо ще подобри стандарта на живот на гражданите, е финансовата и административна децентрализация и преосмислянето на ключови градски политики. Това е водещ приоритет в моята управленска програма. Настоящото и крайно остаряло административно деление на 24-те столични района не отговаря на днешната динамика и развитие. Първата стъпка от тази реформа ще бъде създаване на едно градско “сити” и окрупняване на районите, които да станат не повече от 7-8 на брой. Това изисква и по-широки правомощия за кметовете, както и създаване на районни съвети. Във финансов план, правото на формиране и разходване на собствен бюджет и инвестиционна програма ще позволи провеждането на политики, които реално отчитат нуждите на всеки квартал. Всичко това трябва да започне да се случва от този мандат и е крайно време да стартира диалог между Столична община и държавата по тези въпроси. Пример за успешна мярка в тази посока е връщането обратно на районите на процент от парите, които хората там плащат под формата на данъци и такси. Голяма част от таксите на софиянци не са разходно ориентирани и преразглеждането им е приоритетно за мен. Само за последните 3 години общината е получила от такса смет със 100 милиона лева повече, отколкото са необходимите й за почистването на града и намаляването на такса смет с до 30 % е напълно възможно в рамките на мандата. Това ще облекчи много столични домакинства, както и бизнес средата. В момента връзките на общината с бизнеса са далеч от своя пълен потенциал. Общината отваря малък фронт на бизнеса, който обикновено следва базовите общински инвестиции. В резултат на това, 70% от частните инвестиции се насочват към 30% от територията на града, задълбочавайки споменатите различия. Ако сега се появи стратегически партньор в София, няма кой в общината да го посрещне и да заработи с него и затова е необходимо да се създаде добре работеща общинска инвестиционна компания, която да работи със сериозните инвеститори. Налага се и преобразуване на Столичната общинска агенцията за приватизация в Агенция за обслужване на бизнеса и всяка фирма, която инвестира и създава работни места в София да получи персонално обслужване. Единствено чрез инвестиции в технологии и иновации, подобряването на услуги и осигуряването на качествена предприемаческа среда можем да имаме претенция за догонване на останалите европейски столици. В момента фокусът е паднал върху харченето на целевите европейските пари, като резултатът в много случаи не е с европейско качество. След 50 г. градът ще принадлежи на нашите поколения и ние трябва да го подготвим за промените. Това означава да го погледнем и през техните очи, да предвидим максимално бъдещето и да намерим истинските решения за задаващите се предизвикателства. Аз ще работя за София като зелен град с европейско значение, добре устроен, сигурен за живеене и привлекателен за инвестиране. Време е за промяна. ]]>
This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.