БНР, стенограма агенция “Фокус”
Водещ: Тук е мястото да кажа, че говорихме вчера с пресслужбите на два от мобилните оператори. Те смятат, че няма какво да кажат по въпроса, просто защото считат, че са изрядни пред закона и че базовите им станции са разположени в абсолютно съответствие с изискванията. Тук е мястото и да кажа добър ден в “Преди всички” на общинския съветник Вили Лилков. Здравейте, господин Лилков.
Водещ: Сега, чухме от адвоката, столичани се оплакват, водят дела. В същото време обаче никой не може да каже какъв е броят на клетъчните телефонни централи в столицата. Кой контролира, наистина ли мобилните оператори могат да си слагат станции, където решат?
Вили Лилков: Никой не знае точния брой на базовите станции, защото никой не е направил такъв публичен регистър. Аз искам да направя две уговорки предварително. Първо, категорично трябва да заявя, че аз и моите колеги не сме срещу техническия прогрес и в никакъв случай не искаме да пречим на мобилните оператори да си вършат работата. И второто, че няма да обсъждам здравния ефект от електромагнитното лъчение, защото самият факт, че са приети определени норми и правила, означава, че има някакъв риск и че тези норми и правила трябва да се спазват. За какво става въпрос? Адвокат Янев, доколкото чух, описа един конкретен случай с гражданина Йорданов от квартал “Иван Вазов”. Но нашият доклад има малко по-различна цел и тя засяга абсолютно всички хора в България и във всички общини, разбира се. Става въпрос за следното: Не ми харесва това, че мобилните оператори твърдят, че са изрядни, защото веднага ще им кажа, че нито един мобилен оператор, категорично го твърдя и нося отговорност за думите си, досега официално не е информирал Общината, официално, по реда на Наредба № 9, за нивото на електромагнитните полета около техните базови станции, които би трябвало те задължително да замерят, да протоколират и да предоставят на Общинския съвет, който пък от своя страна е длъжен да информира гражданите.
Вили Лилков: Никой не знае точния брой на базовите станции, защото никой не е направил такъв публичен регистър. Аз искам да направя две уговорки предварително. Първо, категорично трябва да заявя, че аз и моите колеги не сме срещу техническия прогрес и в никакъв случай не искаме да пречим на мобилните оператори да си вършат работата. И второто, че няма да обсъждам здравния ефект от електромагнитното лъчение, защото самият факт, че са приети определени норми и правила, означава, че има някакъв риск и че тези норми и правила трябва да се спазват. За какво става въпрос? Адвокат Янев, доколкото чух, описа един конкретен случай с гражданина Йорданов от квартал “Иван Вазов”. Но нашият доклад има малко по-различна цел и тя засяга абсолютно всички хора в България и във всички общини, разбира се. Става въпрос за следното: Не ми харесва това, че мобилните оператори твърдят, че са изрядни, защото веднага ще им кажа, че нито един мобилен оператор, категорично го твърдя и нося отговорност за думите си, досега официално не е информирал Общината, официално, по реда на Наредба № 9, за нивото на електромагнитните полета около техните базови станции, които би трябвало те задължително да замерят, да протоколират и да предоставят на Общинския съвет, който пък от своя страна е длъжен да информира гражданите.
Водещ: Изисквани ли са подобни документи от мобилните оператори? Въобще на някакво ниво общуване с тях тече ли?
Вили Лилков: Досега общуването с мобилните оператори е на следното ниво – след като те получат заверена техническа документация от Министерството на здравеопазването, която просто формално се заверява, проверяват се сметките им, каква е станцията, те отиват в Общината, сега в районните администрации в София или в съответната Община в някои от другите населени места и искат разрешение за изграждането на своя строеж. Отбелязвам, тези базови станции по смисъла на Закона за устройството на територията са строежи. Отиват в Общината, там се проверяват съответно техните документи и се дава съответното разрешително да се монтира върху някой покрив или върху някой калкан. Оттук нататък обаче Общината не присъства по наредбите в процеса на монтиране на станцията и на замерване на полетата. А самият собственик, така е описано в Наредба № 9 и тя вече 18 години действа, е длъжен да направи следното: да замери електромагнитното поле на станцията в условия на максимално натоварване, максимална мощност, и то в точки, където е възможно максимално струпване на хора, и след това, цитирам: “Да информира Общинския съвет, а той от своя страна трябва да информира гражданите”. Оттук нататък, от момента, в който те получат разрешението за монтаж на станцията или за изграждане, оттук нататък липсва всякакъв контрол и се прекъсва тотално връзката. Докладът, който ние внасяме с моите колеги, общинските съветници от ДСБ в СОС, има точно тази цел. Първо, да изискаме пълен списък на станциите, които мобилните оператори са разположили на различни места в София, защото такъв списък и такъв регистър Общината няма.
Вили Лилков: Досега общуването с мобилните оператори е на следното ниво – след като те получат заверена техническа документация от Министерството на здравеопазването, която просто формално се заверява, проверяват се сметките им, каква е станцията, те отиват в Общината, сега в районните администрации в София или в съответната Община в някои от другите населени места и искат разрешение за изграждането на своя строеж. Отбелязвам, тези базови станции по смисъла на Закона за устройството на територията са строежи. Отиват в Общината, там се проверяват съответно техните документи и се дава съответното разрешително да се монтира върху някой покрив или върху някой калкан. Оттук нататък обаче Общината не присъства по наредбите в процеса на монтиране на станцията и на замерване на полетата. А самият собственик, така е описано в Наредба № 9 и тя вече 18 години действа, е длъжен да направи следното: да замери електромагнитното поле на станцията в условия на максимално натоварване, максимална мощност, и то в точки, където е възможно максимално струпване на хора, и след това, цитирам: “Да информира Общинския съвет, а той от своя страна трябва да информира гражданите”. Оттук нататък, от момента, в който те получат разрешението за монтаж на станцията или за изграждане, оттук нататък липсва всякакъв контрол и се прекъсва тотално връзката. Докладът, който ние внасяме с моите колеги, общинските съветници от ДСБ в СОС, има точно тази цел. Първо, да изискаме пълен списък на станциите, които мобилните оператори са разположили на различни места в София, защото такъв списък и такъв регистър Общината няма.
Водещ: Както разбрахме, да, няма.
Вили Лилков: Второ, да получим пълни данни за хигиенно-защитната зона около всяка станция, а тя е в зависимост от мощността на съответната клетка, и да можем да информираме пак през един публичен регистър гражданите. Ние предлагаме до момента, докато това не се направи, да преустановим издаването на разрешителни за монтаж на базови станции и освен това, имайте предвид, че много от тях са разположени още в първите години в разрез, дори не са искани разрешения за тяхното поставяне.
Вили Лилков: Второ, да получим пълни данни за хигиенно-защитната зона около всяка станция, а тя е в зависимост от мощността на съответната клетка, и да можем да информираме пак през един публичен регистър гражданите. Ние предлагаме до момента, докато това не се направи, да преустановим издаването на разрешителни за монтаж на базови станции и освен това, имайте предвид, че много от тях са разположени още в първите години в разрез, дори не са искани разрешения за тяхното поставяне.
Водещ: Мислите ли, че ще се стигне, ако действително тръгне, да се направи списък на всички базови станции с местата и с разрешенията, на които са разположени, мислите ли, че ще се стигне до премахване на някои от станциите?
Вили Лилков: Някои от тях, които нямат съответните разрешителни, би трябвало или да ги узаконят по съответния ред, който предвижда ЗУТ, а имайте предвид, от 1 май започва да действа и Законът за етажната собственост.
Вили Лилков: Някои от тях, които нямат съответните разрешителни, би трябвало или да ги узаконят по съответния ред, който предвижда ЗУТ, а имайте предвид, от 1 май започва да действа и Законът за етажната собственост.
Водещ: Да.
Вили Лилков: Той предвижда 100% съгласие на собствениците за изграждане на такава станция на покрива, защото това не е само една мачта метър – метър и петдесет. Понякога тези мачти са по три – четири метра.
Вили Лилков: Той предвижда 100% съгласие на собствениците за изграждане на такава станция на покрива, защото това не е само една мачта метър – метър и петдесет. Понякога тези мачти са по три – четири метра.
Водещ: Господин Лилков, аз искам да ви кажа обаче, че като репортер съм работила по тази тема и съм разговаряла с хора, върху чиито блокове има сложени такива базови станции. В голямата си част хората като че ли изразяват задоволство просто защото те получават наем за това, че станцията е разположена върху блока им.
Вили Лилков: Да.
Вили Лилков: Да.
Водещ: И с тези наеми те си плащат общите разходи, чистачка на блока, поправки в общите части на блоковете.
Вили Лилков: Това, че някой е доволен, не означава, че всички са доволни. И това не означава, че не трябва да се спазва законът.
Вили Лилков: Това, че някой е доволен, не означава, че всички са доволни. И това не означава, че не трябва да се спазва законът.
Водещ: Така е, да.
Вили Лилков: Аз ще ви кажа следното. Тези хора, които са доволни и сигурно са доволни, те взимат по 500-600 лева, техният вход, би трябвало да знаят следното. Когато поставят базовата станция върху покрива на вход А, трябва да се иска съгласието и на собствениците на вход Б, В, Г и така нататък, защото покривът е обща част. И в този смисъл, когато вход А получава наема и е доволен, той трябва или да го раздели солидарно с целия блок, или да не си позволява да поставя в нарушение на ЗУТ и на Закона за етажната собственост.
Вили Лилков: Аз ще ви кажа следното. Тези хора, които са доволни и сигурно са доволни, те взимат по 500-600 лева, техният вход, би трябвало да знаят следното. Когато поставят базовата станция върху покрива на вход А, трябва да се иска съгласието и на собствениците на вход Б, В, Г и така нататък, защото покривът е обща част. И в този смисъл, когато вход А получава наема и е доволен, той трябва или да го раздели солидарно с целия блок, или да не си позволява да поставя в нарушение на ЗУТ и на Закона за етажната собственост.
Водещ: Това разделяне на наема ще доведе до драматични колизии. И накрая, да ни кажете всъщност кога тези предложения, които вие правите, ще станат факт и ще се пристъпи към изпълнението им.
Вили Лилков: Предполагам, че на следващата сесия, не сега, на 30-ти, тъй като докладът не е включен на 30-ти в дневния ред, на по-следващата сесия, в средата на месец май, ще се разгледа. И нещо много важно. Колегите от Общинския съвет, в комисиите, в които досега разглеждахме доклада, ме подкрепиха и за това, че трябва да има и специална наредба, която да регламентира реда за поставянето на тези станции. И още нещо. Текущият контрол, който навсякъде в Европа се извършва от момента на поставяне на станцията, категорично изобщо липсва, защото дори самото Министерство на здравето признава, че няма капацитет да извършва периодично мерене. Това е…
Вили Лилков: Предполагам, че на следващата сесия, не сега, на 30-ти, тъй като докладът не е включен на 30-ти в дневния ред, на по-следващата сесия, в средата на месец май, ще се разгледа. И нещо много важно. Колегите от Общинския съвет, в комисиите, в които досега разглеждахме доклада, ме подкрепиха и за това, че трябва да има и специална наредба, която да регламентира реда за поставянето на тези станции. И още нещо. Текущият контрол, който навсякъде в Европа се извършва от момента на поставяне на станцията, категорично изобщо липсва, защото дори самото Министерство на здравето признава, че няма капацитет да извършва периодично мерене. Това е…
Водещ: Вие предлагате в Столична община да бъде създадено такова звено за контрол.
Вили Лилков: Точно така. Да се сертифицира и да мери по желание на гражданите да извършват текущ контрол и да информира собствениците на базовите станции за някои нарушения, защото, вижте, не можеш да печелиш милиони и да не инвестираш обратно в спокойствието и информираността на гражданите.
Вили Лилков: Точно така. Да се сертифицира и да мери по желание на гражданите да извършват текущ контрол и да информира собствениците на базовите станции за някои нарушения, защото, вижте, не можеш да печелиш милиони и да не инвестираш обратно в спокойствието и информираността на гражданите.
Водещ: Така е, съгласна съм с вас. Така да завършим в този момент. Ще следим развитието на проблема. Благодаря ви. Вили Лилков, общински съветник от ДСБ.