Водещ: И още едно мнение за необходимостта от промяна на политическата система ще чуем сега. Със заместник-председателя на Демократи за Силна България (ДСБ) Веселин Методиев разговаря нашата кореспондентка в Стара Загора Венелина Попова.
Репортер: Все по-често се заговори за промяна на политическата система, обаче никой не казва дали това е един лесен процес, ако имаме предвид, че цялата модерна българска държава е изградена върху сегашната политическа система. Лесно ли биха могли да станат тези промени и в каква посока?
Веселин Методиев: Тази тема има две измерения. Едното е чисто популисткото измерение, с което се нагърби Първанов. Той фактически постави въпроса така, нека да направим една голяма промяна, нека да я направим в избирателните системи, нека да я направим в Закона за партиите. Но каква цел преследваме с тази промяна, какво искаме да постигнем, не стана ясно. От друга страна политическите партии в някаква степен реагираха по свой начин всяка тези думи на президента на страната и затова се създаде усещането, че едва ли не е възможна радикална промяна на политическата система. Такава промяна в момента не е възможна. Ако говорим за радикална промяна на избирателната система, времето беше в предишната сесия, защото извършването на такава голяма промяна в самата система, мажоритарна, пропорционална, съчетаване на двете системи, райониране ново на страната и другите елементи, които изисква такава радикална промяна изисква време. Дора, ако не беше започнала от тогава, когато бяха констатирани първите големи нередности около купуването на гласовете, можеше в рамките веднага след местните избори да се стартира цялата тази наистина все пак малко тромава процедура, на проектозакони, обсъждане, дебатиране публично и след това в пленарна зала, за да се стигне до новите закони. Така че времето беше пропиляно.
Репортер: Президентът прави кръгла маса по тези въпроси. Тази негова активност един обикновен PR ли е, загриженост за здравето на политическото у нас ли е, или има и някакви други съображения, които остават, някак си убягват на широката публика?
Веселин Методиев: Президентът на страната може да свика Консултативния съвет за национална сигурност, ако е преценил, че функционирането на политическата система представлява заплаха за сигурността на България. И да го погледне от този ъгъл, това е негово конституционно задължение да поиска мнението на парламентарните партии, да поиска среща с извънпарламентарни партии, ако прецени, че те са съществен фактор в българския политически живот и там за постави тези въпроси. Свикването на кръгла маса е приоритет на неправителствените организации. Именно от тази гледна точка според мен президентът не върви по своя законов път, по своя конституционен път, а върви по някакъв междинен път. Защото една кръгла маса не е инструментът, с който ще се реализира конкретно действие.
Репортер: Наистина ли голямата част от българите са отвратени от политическото, или им помогнаха и политици, които в последните години искаха да внушат, че партиите у нас са нещо лошо, а те са основният инструмент на представителната демокрация?
Веселин Методиев: Да, права сте, че партиите са основният инструмент на представителната демокрация. Безспорно те, политическите партии, носят също вина в себе си за случващото се, з този отказ от гласуване, в крайна сметка за корумпирането на целия политически процес. Казвам го като човек, който е от ДСБ, политическа партия, която не е обвинявана от никого в такова корупционно действие по време на изборите. Но същевременно съм убеден, че много от обвиненията, които звучат в обществото по отношение на други политически партии, че корумпират процеса, е вярно. От една страна има политическа корупция, която се вижда от хората. От друга страна, няма мерки за борба с тази политическа корупция. Спирането на тази политическа корупция в момента може да бъде реализирано според нас от ДСБ по следния начин. Първо, като се завишат финансовите санкции. Тези 2000 или 5000 лева звучат нелепо на фона на това, което се харчи по пътя на тази политическа корупция. На второ място, когато се установи нарушаване и корумпиране на процеса в дадена секционна комисия, да се отнемат гласовете за политическата партия, която е извършила това действие. На трето място, да има санкция за политическата партия на национално равнище, когато се установи наличие на множество случаи на отнемане на гласове. Тоест тя да бъде санкционирана в изборния процес с неучастие в рамките на един или два избора в зависимост от броя нарушения. Нашите предложения са свързани с промени в действащото законодателство, които да са ефективни, за да спрат или силно да намалят този процес на купуване на гласове.
Репортер: Президентът казва, че той ще направи в късната есен референдум за промяна на политическата система. Не мислите ли, че това е твърде късно, тъй като един референдум обикновено трябва да е предшестван от дълга разяснителна кампания?
Веселин Методиев: Първо, президентът не може да предизвика референдум, поне така е по действащите закони. Второ, за какво да питаме хората, да се промени ли политическата система в България? Отговорът ще е “да”. Но за какво да правим референдум? Въпросите, по които се прави референдум, трябва да бъдат съвсем конкретни и ясни, да се отговаря с “да” и “не”. От тази гледна точка дори не можем да попитаме каква да е избирателната система, защото хората не могат да кажат, “да, мажоритарна” или “да, смесена”, без да знаят фактически какво ще представлява тя като конкретна процедура, в която те участват с гласа си. Така че струва ми се, че господин Първанов се занимава по-скоро с популистки акции отколкото с нещо да бъде конкретно полезен за тези българи.
This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.