Веселин Методиев: Мнението в „Синята коалиция” е, че 8% не представляват проблем


БНР
, програма „Хоризонт“, стенограма агенция „Фокус“
Водещ: Сега ще продължим с г-н Веселин Методиев от Демократи за силна България. Би трябвало да кажем, че приемането на 8-процентната бариера за парламентарните избори по някакъв начин обединява почти всички в опозицията, а както се видя и НДСВ от управляващите. Нека да ви чуем, г-н Методиев.
Веселин Методиев: Добър ден. Проблемът с този закон за изменение и допълнение на Закона за избиране на народни представители не е само в бариерата. На първо место е в лъже-мажоритарните райони, тъй като хората разбраха, стана съвсем популярно, че не може да има такава диспропорция между избирател в голям град като Варна да кажем или в един по-малък провинциален град като Видин. Разлики от порядъка на четири – пет пъти, т.е. 400 – 500% в тежестта на гласа е пряко нарушение фактически на равнопоставеността, която дълги години, вече 20 години работи като избирателна норма в България. На второ място, осемте процента бяха една изключителна бутафорна игра, която на второ четене се видя, че е безумна, когато се направи предложение да се махне по 1% за всяка следваща партия. Тъй като колегата, с който вие разговаряхте преди малко – г-н Стоилов, прочетох, че вчера е казал, че БСП е на път да стигне до състоянието, електорално на ДПС и „Атака“ в една от хипотезите. И затова човекът за поръчки на БСП в ситуацията на избирателни закони – г-н Бисеров стана и направи предложение да отпадне в текста плюс един процент за всяка следваща партия, защото се оказа, че Коалиция за България в един момент ще трябва да направи 14 – 15%, за да може да преодолее бариерата. И това отпадане на този текст беше само едно доказателство, и го казвам само като пример за наглост, безумно нахалство на хората, които управляват, защото те определят правила, с които тръгват служебно към изборите. Всички анализатори, без изключение, независимо дали те се левеят в граждански смисъл или са в центъра, или са в десницата, казаха, че на тези избори няма да имаме честно начало поне, т.е. БСП и ДПС като коалиция вече са си осигурили преднина. Нашето мнение, на „Синята коалиция“, говоря от името на колегите си от СДС, защото ние сме го обсъждали заедно това нещо, е, че първо, за нас 8-те процента наистина не представляват проблем, второ – възможностите тази преднина да бъде преодоляна за създаване на дясно-центристко управление е налице. Така че с цялата пара за свирката, както казват хората. Но остава онова, което не може да бъде отречено. А именно – когато, понеже говорехте дълго преди малко за ЕС, за това какво правим ние като партньори в тази организация, какво е нашето присъствие, какъв е нашият образ, когато в утвърдени демокрация им кажете – „управляващите ще сменят правилата в една държава, за да си осигурят служебна победа“, политическият отговор, който ще чуете, дори на дипломатично равнище, ще бъде доста остър. Те няма да кажат – „вие сте негодници“, просто защото са възпитани. Но че ние политически ще влезем в блатото, в калта за тези хора, ще стане и то като държава. Така че това нещо трябва максимално бързо след изборите да бъде поправено. И мисля, че беше заявено от нашата парламентарна група по време на обсъждането на ветото, когато председателят на нашата група г-н Костов каза, че отговорът на демократите на тези безобразия ще бъде да се възстанови елементарната справедливост на избирателните права, т.е. те няма да видят, управляващите няма да видят от нас същото, защото не са го и виждали в годините тогава, когато ние сме били от страната на управляващите, да сменим правилата малко преди изборите. Можехме да направим така, че ДПС да не е политическа партия, ако се занимавахме с подобен тип прийоми, примерно в пролетта на 2001 година. Това е, г-жо Маринкова, възможността да се направи коментар на едно доста голямо безобразие.

Водещ: А вие какви очаквания имате около начина, по който ще действа Конституционният съд? Това разбира се, е някакъв вид тайнство в демократичен смисъл, но проф. Неделчо Беронов, бивш председател на Конституционния съд, запитан в какви срокове би могъл да реагира съдът, каза, че няма, на практика няма определени срокове. Има случай, в който Конституционният съд се е произнесъл в рамките дори на три дни. Тогава, когато ставаше дума за тези прословути коридори…
Веселин Методиев: … 1999 година.

Водещ: Вие какво мислите – възможна ли е една бъркотия? Очаквам по този въпрос и г-н Панайотов, по-късно да каже своето мнение.
Веселин Методиев: Вижте, ние неслучайно, за нашата група говоря от ДСБ, изчакваме да направим консултация с колегите си върху текстове за сезиране, върху аргументи и върху последствия. Защото ще сме последните, които ще си сложим подписа под някакъв документ, който ще постави заплаха към избора, независимо какъв е той, независимо дали той е в наш интерес или е против наш интерес. По простота причина, че наистина сме си държали винаги приоритетно към стабилността на държавата и нейните институции. Това е наш възглед, наша ценност, която споделяме. И мисля, че се споделя и от други колеги, не само от нас. Мисля, че г-н Панайотов ще го потвърди за тяхната група, пък и за други колеги сигурно ще бъде валидно това. Истината е следната – ако Конституционният съд, аз слушах г-н Беронов в разговор по телевизията с г-н Корнезов, когато му беше зададен този въпрос. Ако Конституционният съд иска наистина бързо да реши, може да го направи, може да го направи в три дни, може да го направи в пет дни, може да го направи в седмица, наистина. Но ние толкова много изостанахме в подготовката си за тези избори, че сме надминали, според мен, всякакви гранични времена. Защото днес сме 26 април, на 7 юни са ни европейските избори, а нямаме дата за национални избори, защото… мисля, че е публикуван в Държавен вестник, не мога да кажа точно, но президентът още не се е произнесъл, защото имаше някои други задачи, които решаваше в края на седмицата. За които искам само едно изречение, ако ми разрешите. Много нелепо стои, ще ви го каза и в политически, и в исторически план, за мен като човек, който обича българската история, много нелепо стои в София да се проведе един голям международен форум, на който е поканен руският министър-председател и той да ви отговори: „Няма да дойда, защото ще го повикам него, българският, след това да ми докладва на мен в Москва“. Това като формула, като конструкция на мен ми изглежда унизително.

Водещ: Имаше някакъв друг смисъл, който се прокрадна, може би това е от импровизацията, че ако дойде е добре, но като не дойде е още по-добре. Не разбирам кое от двете, нали?
Веселин Методиев: Аз го казвам от гледна точка на българския министър-председател, независимо кой е той.

Водещ: Безспорно.