Водеща Ирина Недева: Седем депутати ще поемат под контрол харченето на 21 милиарда лева. Това са бюджетните пари, които се харчат годишно от Министерския съвет. Един от тези седем депутати е Веселин Методиев. Добро утро. Сега той е на телефона. Здравейте, г-н Методиев.
Веселин Методиев: Добро утро.
Водеща: Как си представяте точно този контрол и според вас беше ли наистина нужно създаването на още една комисия, при положение че има бюджетна комисия, при положение че има одобрен бюджет, при положение че има действие на Сметната палата? Наистина ли е толкова сериозен въпросът с харча на правителството?
В. Методиев: Фактически няма нова комисия, институцията, за която вие говорите, е подкомисия към бюджетната комисия. Колегите, които участваме в нея, сме членове на Комисията по бюджет и финанси и от тази гледна точка наистина няма някаква нова структура, която да е създадена.
Водеща: Нека да го наречем нов орган за контрол или…
В. Методиев: Да…
Водеща: …ново преакцентиране на проблема. Искам да поговорим за проблема всъщност, доколко е сериозен той.
В. Методиев: Разбира се. Създаването на подкомисия произхожда от натиск от Брюксел основно за това, че трябва да се умножава, и тук бяхте права, да се умножава контролът върху разхода на държавните средства, защото това са парите, платени от данъци от българските граждани. Досегашните механизми, разбира се, продължават да си функционират. А това, което би трябвало да се очаква от тази подкомисия, е да засили конкретно, тематично контрол върху разход на средства. От една страна, тези, които са съфинансирани с европейските пари, за да се следи какво се случва с парите от Брюксел. От друга страна, разбира се, и тези пари, които са на българския данъкоплатец. А трябва да кажа, че за човек от опозицията, какъвто съм аз, засилването на контрола върху изпълнителната власт е изключително полезно, защото на много българи ни омръзна от обръча от фирми около управляващите, които източват европейските пари.
Водеща: От гледна точка на данъкоплатеца също е така. Нека да кажем само до каква степен според вас този проблем е наболял в момента конкретно с това правителство, откога датират опасения за подобна практика. Аз си спомням при предишното правителство много се говореше за разходите за чешми, за т.нар. царски проекти. Смятате ли, че подобна практика ще бъде прекратена заради това по-внимателно насочено парламентарно око към харчовете на правителството?
В. Методиев: Мисля, че министрите и техните подчинени ще се съобразят в зависимост от натиска. Ако тази подкомисия в рамките на няколко месеца, да кажем, до есента реализира проверки, оповести ги пред обществото и се види, че действа ефективно, то ще намалеят и опитите за злоупотреба както от страна на отделни министри, така и от страна на техни подчинени. В това отношение се надявам новата подкомисия в бюджетната комисия да свърши своята работа. И тъй като разпределението там е четирима от управляващите и трима от опозицията, това ми дава надежди да има такава ефективност. Огромното мнозинство иначе на това управление фактически слага чадър върху корупционни практики непрекъснато.
Водеща: По какъв начин ще оповестявате публично резултатите само или и самите сигнали, по които започвате да действате?
В. Методиев: Механизмът на работа не е договорен, защото подкомисията не е имала още свое заседание. Моето лично предложение ще бъде всеки народен представител е свободен да оповестява винаги и всякаква информация. Лично аз ще се старая към прозрачност максимално. И даже бих казал, че в набирането на сведения в крайна сметка трябва да се разчита и на медиите, на медиите, които правят опити да разкриват корупционни практики, а не на медиите, които се занимават с клевети. Аз имам знания кой с какво се занимава в последните 10-12 години, така че мога да се ориентирам в медийното пространство.
Водеща: Още от предишния режим, от преди 1989 година, беше известна една реплика, че за да потулиш един проблем, създай комисия, която уж да го решава. Как според вас може да бъде преодоляна инерцията от подобно мислене? Правене на… оповестяване, шумно оповестяване на нови инстанции или нови органи, които просто да прикриват нежеланието да се решава даден проблем?
В. Методиев: В случая мисля, че това не е съвсем точно. А по принцип смятам, че тази приказка, казана в Учредителното събрание през 1879 година, че комисиите имат свойството да се разкомисват, и това са думи на Петко Славейков, мисля, че се отнася за 19-и век. Все пак в началото на 20-и век нещата са се променили и в началото на 21-и още повече. Мисля, че колкото повече институции упражняват контрол върху разхода на парите на Република България, толкова по-добре, защото в момента държавата има много средства, акумулира през данъци, такси и мита много пари и те трябва да бъдат разходвани наистина ефективно. Ще ви дам пример, за да не звучи всичко това само, ей така, като голи приказки. Не може повече да се правят кампании за намаляването на трагедиите по автомобилните пътища на България и същевременно правителството да не е поправило един километър от републиканската пътна мрежа, при наличието на, както вие казахте, 21 милиарда лева годишни възможности за разход. И към това да прибавя още нещо. Един километър магистрала струва около 2 милиона лева. Защо не е направено почти нищо и в тази посока? Открити са няколко парчета от предишни правителства направени, само са прерязали ленти от това правителство. Ето за такава ефективност мисля, че става дума.
Водеща: Да разбираме, че поемате ангажимент като представител на опозицията в тази комисия да изнасяте информация за нейната работа, за сигналите…
В. Методиев: Вижте…
Водеща: …които постъпват, и резултатите.
В. Методиев: Само да ви поправя, защото ми стана смешно. Аз нямам какво да изнасям, защото моето задължение като народен представител е да информирам обществото. Винаги когато пожелаете, аз ще съм на ваше разположение. Няма нужда да изнасям, защото този глагол някак си ми прозвуча невярно.
Водеща: По посока на… да, търсене на…
В. Методиев: Но нямам какво друго да правя, освен да бъда на ваше разположение. В крайна сметка аз затова съм избран.
Водеща: Само да уточним фактически откъде да идва търсенето. Ако ние имаме информация и я търсим от вас, това е едно. Друго е, ако ние нямаме информация, но тази информация на вас ви е достъпна и вие я предоставяте на медиите. Хайде така да го кажа…
В. Методиев: Разбира се. Да, и веднага…
Водеща: …като изнасяне.
В. Методиев: И веднага ще ви отговоря. Когато се появи твърдение в медиите за извършване на злоупотреба с държавните средства, такива проверки могат да се правят и може да се окаже, че някои от тези твърдения са неверни. Същевременно може да се окаже, че някои от тези твърдения ще заведат едно разследване до голяма злоупотреба, която ще трябва да се поеме съответно от прокуратурата.
Водеща: Добре. Аз ви благодаря. Веселин Методиев, един от седемте депутати, които поемат под контрол харченето на 21 милиарда лева бюджетни пари, харчове, които може да прави правителството. Дали ще ги прави ефективно, това ще следи тази бъдеща подкомисия.