Веселин Методиев: Вече можете да станете професор на 27 години

Г-н Методиев, след като отпадна изискването за стаж при професорите и доцентите, вие заявихте, че все пак е нужен социален опит. Не одобрявате ли тази промяна?
Трябва да уточним понятията – нямах предвид трудов стаж, който е по специалността или във времето между получаването на докторската степен и кандидатстването за академичната длъжност. Говорех за социален опит в смисъла, че всеки човек трупа такъв, работейки. Може да работите във „Всеки ден“ в продължение на няколко години, да натрупате този социален опит и впоследствие, прехвърляйки се да работите в университет, вече да можете бързо да израснете за 1 или 2 години. Не смятам, че този стаж вътре вече в университетската среда трябва задължително да бъде 3 или 5-годишен, защото наистина има млади хора, които много бързо работят върху своите изследвания. По-трудолюбиви са, по-амбициозни и за тях да се слагат такива ограничения във времето ми се струва неразумно. Но трябва да са натрупали социален опит – в смисъл да имат трудов стаж зад гърба си, да не идват от училищната скамейка.
Както се казва човек трябва да узрее социално, за да покрие съдържанието на това научно признание.
В такъв смисъл. Това, което г-н Огнян Стоичков каза, аз го подкрепям. Все пак завършвате на 23 години висше образование, на 24 ставате докторант, на 26 вече сте доктор и на 27 да станете професор…
Учудвахме се доскоро как в Америка младежи стават професори на по двайсет и няколко години и ни се струваше много шокиращо.
В Америка се случва. Може би и при нас ще стане. Сега засега това, което се прие, създава такава възможност. Отпадна това изискване за трудов стаж и на 27 години можете да станете професор, наистина.
Може би просто представата ни за професор е друга – предизвиква асоциации за улегналост, години…
Нашата представа е за едни възрастни хора, белокоси…Тя е остаряла представа.
А социалният опит какво основно може да даде – мъдрост, улегналост?
Това според мен е валидно за всяка професия. Казах го по принцип. Подкрепям да има такъв тест, но това, че е отпаднал, за мен не е проблем.
Тези научни степени вече на са титли, а длъжности. Това какво променя?
Променя, защото ние имахме във времето на тоталитарната си държава социална йерархия, която се крепеше на подобни титли. Сега сме едно свободно общество, в което заемате тази длъжност в университета, в който работите и в този смисъл вие сте професор на вашия университет. А не сте професор просто с титулатура. Тоест вие сте професор на даден университет, а не „аз съм професор“ в смисъл на „аз съм по-умен от другите“. За мен това не е разумно.
Тоест промените, които се приеха в Закона за академичното развитие, са напредък и следват по-логичния вариант.
Естествено. Човек носи отговорност пред своята институция и като поведение, и като изследовател и като преподавател и се грижи за доброто име на своя университет.
А тези новости – да си професор само в университета, в който преподаваш, няма ли да ощети много хабилитирани лица, които четат лекции в няколко университета?
Не, не може да бъде преподавател в няколко университета, тъй като това е една от порочните практики. Една от целите на закона е преподаването да бъде в един университет. А вие можете да бъдете гост-професор или доцент в зависимост от правилника в някое друго висше училище. Просто гост-преподавател. Зависи как тези наименования са поставени в правилника на съответното висше училище. Гостуващи лектори – това го има като много популярна практика. Някои изявени преподаватели ги канят и са гост-лектори в други университети.
Западната практика такава ли е?
Да, точно такава е. Това трябваше да се случи в България преди много време. Ние сме останали последната страна в Източна Европа, която най-сетне се вписваме в тази обща европейска практика.
Доста закостеняла беше нашата система.
Да, един съветски модел, който беше напуснат от всички страни в Източна Европа, с изключение на България.
А ако сега един професор или доцент иска да бъде такъв и в друг ВУЗ, освен в неговия си, как ще го признаят – с правилник, с тестове?
Разбира се, да го акредитира, но това е за да поеме определен курс лекции, да бъде като гост-преподавател. Тоест да гостува в даден университет за определен семестър, за определени лекции, просто защото го считат за много голям специалист в дадена проблематика. Но неговият основен курс лекции и занимания са в неговия университет.
Дали с промените в Закона за академичното развитие ще отпадне формализма в раздаването на тези длъжности?
При всички случаи всеки университет ще засили според мен своите изисквания за качество за съответната длъжност. Всеки има интерес да има по-високо качество поради една много проста причина – днес българските младежи, младите хора на България имат възможност да учат в цялата европейска мрежа от университети. Конкуренцията е огромна. Никой няма интерес неговият университет да бъде с нарицателно име на лошо ниво. Никой.
Тоест промените ще дадат възможност за истинска конкуренция?
Истинска е, защото преди 5 години ако искате да учите във Великобритания, трябваше да плащате три пъти по-големи такси от тези от страните-членки на ЕС. Сега плащате същата такса като англичанин, холандец или французин. По този начин вие наистина си избирате къде да учите. Което беше мечта за моето поколение.

Споделяне: 

Facebook

Последни Новини

Инж. Грети Стефанова: Вместо да закриват нощния...
Спират напълно две нощни линии на градския транспорт в София. Решението е на Столичния...
Атанас Атанасов “затвори с ритник отворената от ГЕРБ...
Лидерът на ДСБ генерал Атанас Атанасов отговори на лидера на ГЕРБ Бойко Борисов, който заяви,...
Позиция на коалиция „Демократична България“
“Демократична България” потвърждава своята позиция, че изборът на номинацията за министър-председател и съставът на...
Атанас Атанасов: Трябва да намалим емоциите и да...
Коалицията ни е стабилна. Имаме еднакви цели, но по различен начин виждаме тяхната реализация....
Бонка Василева: Защо и кой има изгода да...
Разпадът на "Топлофикация София" е очевиден. По един брутален начин подмениха управителните съвети и...