Атанас Атанасов: Оставката на транспортния министър е едно изключително закъсняло действие

Водещ Владислав Прелезов: И заваляха оставки – така можем да обобщим днешния ден, 18 май 2011 г. Има ли криза в изпълнителната власт, това предизборни ходове ли са и каква е реалната политическа ситуация? Позицията на ДСБ по този въпрос. Сега наш гост е Атанас Атанасов с коментари. Здравейте, г-н Атанасов.

Атанас Атанасов: Добър ден на слушателите на националното радио.

Водещ: Започнаха рано тазгодишните предизборни процеси. Много от политиците днес така обобщиха оставките. Като че ли наистина забравяме за важни теми, свързани с икономика, криза, жизнен стандарт на българина. Какъв е коментарът днес на ДСБ за тези оставки и дали те не са закъснели, разбира се?

Ат. Атанасов: Сега, разбира се, аз няма да изразя в момента позицията на партията, защото няма такова решение. Но по отношение. . .

Водещ: Вашата позиция все пак.

Ат. Атанасов: Да, разбира се. По отношение на оставката на транспортния министър аз смятам, че това е едно изключително закъсняло действие на министър-председателя. Този сектор на икономиката и държавното управление е в невероятен батак от доста време и не се вижда никакво способно действие за решаване на кризата. . .

Водещ: Ние говорим за железниците, те отдавна са колабирали, като че ли от последните 10 години има непрекъснато проблеми в процесите на обновяването. Това не е новина, както казваме ние, журналистите. Но като че ли това пък води до още по-голяма депресия в железниците. Как според вас един такъв важен отрасъл в Европейския съюз може да бъде възстановен, след като трябват милиони левове?

Ат. Атанасов: Необходими са свежи инвестиции и натоварване на железниците с превози, а и едното, и другото не се случва. Едното от нещата, което явно доведе до тази оставка, е липсата на пари от Европейския съюз в този сектор и неспособност да бъде организирана администрацията на Министерство на транспорта да се получат тези пари. Това е от една страна. От друга страна, железниците са празни, в смисъл, че автомобилният транспорт иззе изключително много товари и железниците не работят. Тук трябваше да се помисли за законодателна намеса, за да може да се осигурят превози на железниците. Но пълна неспособност явно се вижда в Министерство на транспорта. . .

Водещ: Днес, да, днес се и казаха предположения, които идват от ДАНС, че едва ли не има, разбира се, злоупотреби с употреба на европейски пари, с недостатъчно вкарване в определени практики, които трябва да подобрят работата на железниците. Смятате ли, че и тук има разминаване между волята на Европейския съюз за модернизация и нашата българска действителност?

Ат. Атанасов: Аз смятам, че основната причина за отстраняването на транспортния министър идва от Брюксел, защото Брюксел е готов да даде пари, но за реални действия, които да доведат до модернизация, а явно малкото пари, които се отпускат от Брюксел, те виждат, че отиват по съвсем различни канали и отиват в частни джобове с много високи обществени поръчки. И, разбира се, че има корупционно поведение. Но пак казвам, основната причина е, че има неспособност да се усвояват изобщо пари от Европейския съюз в този сектор.

Водещ: Да, ние говорихме с министъра по усвояването на европейските финансови средства Томислав Дончев. Но наистина това е процес, който е отдавна в България – неусвояването на европейски пари, дори знаем много добре, че ИСПА беше спряна, за земеделие. . . много-много да не ги напомняме. Но какъв е изходът според вас, как може нещата да се регулират?

Ат. Атанасов: Сега, първо трябва да се посочи, това е много важен политически момент, че имаше много високи обещания на ГЕРБ при поемането на властта, че те ще направят радикална промяна в отношенията на България с Европейския съюз и че парите от Европейския съюз тук ще потекат. Това не се случи, защото Европа не дава пари за измислени неща. Така че има тежък провал в усвояването на европейските средства. Може би министър Дончев е един способен човек, но той няма правомощия, защото отделните министерства имат своите . . . (не се разбира – бел.ред.). . . за тази работа. И Министерство на транспорта явно е най-слабо в това отношение. И сега тази смяна. . . тя търси много ефекти, не само да задоволи очакванията на. . .

Водещ: Не смятате ли, че се затвърдява и властта на вицепремиера Симеон Дянков като, така, безспорен лидер в разпределянето, в определянето на критериите за харченето на пари, за бюджетен дефицит, за регулиране на икономиката, може би пък и за евентуален министър-председател в бъдеще?

Ат. Атанасов: Бих казал, че сте информиран добре, защото и смяната на транспортния министър, и освобождаването на заместник-министъра на икономика Марий Косев са по искане на Симеон Дянков, като причините в двата случая са различни. По отношение на министъра на транспорта аз ви казах това, което знам. По отношение на заместник-министъра на икономиката причината е съвсем друга. Бих казал, че там някъде, отзад, наднича образът на Валентин Златев за онези прословути преговори в Москва. Но така или иначе явно Симеон Дянков започва сериозно да кадрува в изпълнителната власт и, не знам, това може да е някакъв знак, че се очаква да му се предаде властта наесен, не знам.

Водещ: Но общественият рейтинг като че ли не е особено висок. Човек, когато борави с пари и когато не дава пари като финансов министър, няма обществена подкрепа.

Ат. Атанасов: Едва ли, едва ли управляващите се вълнуват от това. Имам чувството, че единствено Бойко Борисов го интересуват рейтингите. И той се опитва да демонстрира, нали, пред българското общество, донякъде от популистични подбуди, разбира се, че той ще бъде безкомпромисен, докато. . . неговите вицепремиери да работят по съвсем друга схема. Явно Дянков не се интересува толкова от рейтинга си, колкото да подреди кадрово нещата, така че да му работи машината. Като казвам да работи машината, нямам предвид тя да работи само за държавата, разбира се.

Водещ: Обединява ли се десницата, един последен въпрос? Днес Съюзът на свободните демократи издигна отново Стефан Софиянски за кмет. Има вече Румен Христов от „Синята коалиция“, от ДСБ Светослав Малинов за президент. Много лица. Отново ли няма да има така наречената мечта на синята идея да се обедини дясното пространство?

Ат. Атанасов: „Синята коалиция“ по общо решение на партньорите са насрочени вътрешни. . . т.е. не вътрешни, прощавайте, предварителни открити избори за определяне на кандидат за президент, за определяне на кандидат за кмет на София и за други градове, където няма споразумение. Това е механизмът. Ние ще очакваме нашите привърженици, нашите избиратели да посочат хората, за които искат да гласуват на изборите. Сега, разбира се, Софиянски са го издигнали. Нищо лошо в тази история. Но аз смятам, че „Синята коалиция“, и не само аз, и рейтингите показват това, че „Синята коалиция“ е вдясно този отбор, който ще претендира на изборите. Виждам вече, че има притеснение, ние извадихме нашите лица, нашите кандидати, има притеснение в останалите от добрите кандидатури. . .

Водещ: Разбирам ви. Г-н Атанасов, дават ми знак от студиото, че имаме пряка връзка с Пловдив, където е министър-председателят с неговите коментари за днешните оставки. Аз ви благодаря, че бяхте гост в „Нещо повече“ и наистина казахте нещо повече за днешната ситуация. Атанас Атанасов от ДСБ.