Бившият директор на Национална служба ..Сигурност“ в кабинета на Иван Костов о.з. ген. Атанас Атанасов беше син депутат през управлението на тройната коалиция, а сега е съветник в Столичния общински съвет. .България Днес го потърси за коментар на последните скандали в спецслужбите и освобождаването на двама съветници на премиера – ген. Кирчо Киров и ген. Румен Миланов. – След бившия шеф на разузнаването премиерът освободи втори съветник по въпросите на сигурността – ген. Румен Миланов. Как си обяснявате тези действия, г-н Атанасов? – В сряда има Консултативен съвет по национална сигурност при президента. Премиерът трябва да се яви с ясна визия какво ще правят в този сектор. Не може съветът по сигурността години наред да не е ясно какво прави. Може тези уволнения да са по комплексни причини, но може и да заявят какво смятат да правят в сектор сигурност. – А може просто да прехвърлят отговорността? – Не е изключено. Ще кажат: „Тези нищо не направиха, ще сложим нови хора, които ще работят.“ Възможно е това да е един вид прикриване на бездействието. – Около проблемите в спецслужбите не се ли вдига шум по други причини? – Зависи от каква гледна точка искаме да обсъдим въпроса. Разбира се, че е възможно да се преекспонира темата за сектор сигурност, за да се решат задачите на властта в други сектори. С един куршум два заека. Този сектор е важен, но в същото време във фискалния резерв никой не знае колко е похарчено и какви пари има, с какво ще се плащат пенсии и заплати наесен. – Как ще се отразят скандалите зад границите ни? Чакаме скоро доклад от ЕК? – Ако има конкретни, добре изчистени, публично заявени мерки за преодоляване на проблемите, би трябвало отзивите да са позитивни. Но в същото време остава въпросът: какво правиха три години? Защото сигналите от ЕС в областта на сигурността, обществения ред и правораздаването не са от вчера. – Бързите кадрови смени какво помагат? Премиерът сам призна, че уволнява хора, за които пише лоши неща във вестниците? – Вижте, при него всичко е закъсняло. Такъв тип действия има две страни. От една страна, занемарена работа, изоставена. И когато избухнат скандали, пожарникарски се действа, за да се получи публичен ефект – вижте, той е безкомпромисен! Е как ще е безкомпромисен? На третата година тръгнал да предприема действия, които трябваше да бъдат свършени в първите 100 дни? Едно от основните обещания на ГЕРБ, идвайки на власт, беше да има справедливост, да се потърси отговорност, включително и наказателна за злоупотребите и корупцията. И за три години какво стана -нищо. Сега на последната права преди парламентарните избори излизат с имитация на положителни действия. – Какво очаквате да се случи до парламентарните избори догодина? – В сектор сигурност ще има само имитация. С две цели: едната е да се заблуди Брюксел, че тук управляващите имат сериозни намерения да построят система за борба с корупцията и с негативните явления, и от друга страна – имитация пред вътрешната публика, пред избирателите, че се изпълнява този приоритет за прозрачност и за справедливост. – Това дава ли шанс в сините редици да формулирате успешни политики и да напреднете във властта? – Не може и не бива да се работи на полето на политиката на принципа „един гледа сватба, друг брадва“. Ние още от самото начало се опитахме да бъдем полезни. Внесохме законопроект за Държавна агенция за разузнаване. Той беше отхвърлен от ГЕРБ, а беше написан изключително професионално. Хвърлиха го в коша. Внесохме законопроект за изменение на закона за класифицираната информация, който да закрие тази фамозна комисия на Цвета Маркова и да прехвърли дейността към ДАНС. Защото раздадоха допуск до класифицирана информация на всички агенти на Държавна сигурност! Отхвърлиха и този законопроект. На Бойко Борисов не му трябват служби за сигурност. Той си има канали за получаване на информация. За него е важно службите да не работят, защото може да стигнат до хората от неговата власт. – Всичко това кой да го разкрие – тук службите, като не работят, отвън ли? – Обикновено големите разкрития идват някъде отвън, защото вътре системата е блокирана. Кой да работи? Може ли директорът на най-важната служба – БОП-а, Станимир Флоров, да излезе официално пред една от най-гледаните телевизии и да заяви, че ефект в тази област ще има, ако се върнели правомощията на МВР отпреди 1989 година? Тези хора мечтаят да получат правомощия на репресивен апарат. Оня ден и министърът им Цветанов се изпусна. – Вие как ще се противопоставите? – Вече казах – настояваме за законова регламентация, парламентарен контрол, планиране на задачите на специалните служби от правителството и парламентарен контрол. Като тук не засягам изключително болезнената тема за правораздаването, защото имаме неефективна прокуратура, поставена в подчинение на МВР, вместо да бъде обратното. МВР се изживява в ролята на институция, която разкрива престъпленията, извършва разследването и раздава присъди, което е недопустимо. – Говорите като бивш прокурор, нали? – Не само. Като човек, прекарал 9 години по върховете на службите, искам да попитам Цветанов какво се случи с прословутото оперативно дело „Лиани“ за корупционните схеми на ДПС. А далаверите в пътния фонд? Да не би да е най-виновен Батко? А това, че имаше борд от трима министри – на финансите, регионалното развитие и на транспорта, които дадоха десетки милиони под масата без обществени поръчки? На практика има тотален провал в заявеното обещание на ГЕРБ за прозрачност и за справедливост. За съжаление към днешна дата справедливостта се раздава в зависимост от финансовото състояние на лицето, което се разследва. Грубо казано, който има да си плати – за него няма съд. Или както е казал шопът -законът е тясна врата у поле и само баламите минават оттам. – Вие как оценявате последните скандали в разузнавателната служба и в службата за охрана? – На първо място, проблемите в тях в периода, в който Георги Първанов беше президент, се състоят в това, че нямаше законова регламентация на тези структури. Когато за такива важни институции в държавата не се знае кой им поставя задачите и кой контролира изпълнението, се стига до злоупотреби. – Обвиненията за злоупотреби нормално ли ви звучат, при положение че толкова години на ген. Киров са му давали добра оценка? – Спецификата на тези специални служби дава възможност дълго време да бъдат прикривани определени злоупотреби. И когато няма контрол, така се случва. Разузнаването и службата за охрана винаги са се считали за президентски служби. Но държавният глава не подлежи на парламентарен контрол. Съгласно конституцията осигуряването на обществен ред и законност е правомощие на изпълнителната власт, а инструментите, чрез които трябва да бъде водена тази политика, са подчинени и се ръководят от президента! Този нонсенс води до сегашните ситуации. – Някои от обвиненията обаче отиват отвъд законите – например че действащи офицери от НСО охраняват знакови бандити? – Напротив, всичко е въпрос на законова рамка. Ако има закон за НСО и вътре са разписани правомощията и задълженията, ако дейността й е контролирана чрез Народното събрание, много от тези неща биха били избегнати. А иначе нещата, за които говори бившият офицер от службата Николай Марков, получиха публичност още през 2007 година, когато го уволниха. Той беше изслушан от комисията по вътрешна сигурност, показа и документи. Но управляващата тогава тройна коалиция, конструирана от Георги Първанов, за да не компрометира президента, прикри всичко. Това е истината. – Чия е вината за този пропуск? – На правителствата на Сакскобургготски и на Станишев. – А президентът няма вина? – Не е виновен този, който яде баницата, а този, който му я дава. – Включително за назначените в службата за охрана ловджии? – Отговорността в случая е очевидна, но за съжаление е само политическа.
This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.