Фокус: Г-н Атанасов, запознахте ли се с предложенията на вътрешния министър Михаил Миков за структурните промени в МВР – как ще ги коментирате?
Атанас Атанасов: Не съм запознат в дълбочина с предложенията, който вчера е направил вътрешният министър, за промени в МВР. Разбрах, че вчера той ги е представил на депутатите от мнозинството и пред журналисти, но депутатите от опозицията не са били канени на никакви срещи и ние общо взето гадаем за промените. Това е важно да се каже, защото когато твърдиш, че искаш да правиш реформа в такава важна сфера като МВР, която е забатачена от публични скандали, би следвало да потърсиш мнението на всички, които разбират от материята. Явно Миков не го интересува мнението на опозицията, а само от гласовете на управляващите. Това е важно за т/ нар. прозрачност за диалог с обществото. Аз ще ви кажа каква е причината за това.
Управляващите зациклиха по отношение на нужните проблеми в МВР. Още от Катарино се чуха гласове, че има спорове между трите управляващи партии. Някои от противоречията даже са непреодолими.
Фокус: В коя част според вас са непреодолими?
Атанас Атанасов: Излезе информация, че от НДСВ била заявена позиция, че трябва да се вземат мерки за освобождаването на МВР от служители, свързани с организираната престъпност. От БСП обаче са заявили, че такива служители няма. Така че управляващите зациклиха на тема „Реформа в МВР.
Фокус: Ако искате, ще ви кажа какви са предложенията на вътрешния министър за реформи в МВР и вие да ги коментирате?
Атанас Атанасов: Кажете, ще коментирам.
Фокус: Дознанието ще стане национална служба и в него ще влязат оперативни работници, които ще разследват леките престъпления. Това не е ли правилен ход все пак?
Атанас Атанасов: Проблемът с разследването в МВР беше провален през 2006 г., защото беше приет нов Закон за МВР, беше приет нов НПК. Тогава се дадоха правомощия на МВР да разследва – това е най-големият провал на това правителство и това мнозинство в областта на МВР, като изключим последните скандали. Те провалиха разследването, аз дори подозирам, че това не е случайно.
С пожарникарски мерки този въпрос няма да се реши. На първо би следвало да се заделят много сериозни финансови средства за укрепване на структурата на дознателите.
Фокус: Има заявка и обещание на вътрешния министър, че това ще бъде направено. Той ще се опита да намери финансов ресурс за…
Атанас Атанасов: Той не трябва да се опитва, министърът на вътрешните работи трябва да каже конкретно – колко пари ще се заделят за дознателите, а не само да се опитва да търси финансови средства.
Министърът трябва да говори с числа, а не да каже, че ще се опита да намери средства.
Фокус: Вътрешният министър каза, че ще настоява пред управляващата коалиция да се осигури финансов ресурс, така че заплатите на дознателите – на тези в ДАНС и в съдебната система да нямат драстична разлика. Всички знаем, че дознателите са получавали недотам достойни заплати…
Атанас Атанасов: Първият проблем е за финансовото осигуряване на тази дейност. Вторият обаче е за административна самостоятелност на звеното на дознателите, защото не може те да бъдат подчинени административно на полицейските началници, които да им разпореждат как да извършват разследването. Едно от най-важните условия за безпристрастно разследване е относителна независимост на органите, които го провеждат.
Трябват много сериозни действия за укрепване на разследването.
Аз обаче искам да акцентирам вниманието ви върху един друг проблем. Стана ясно през последните няколко месеца стана ясно, че в МВР съвсем умишлено е била създадена схема за покровителстване на корупционни схеми, които захранват финансово управляващите.
Искам да попитам вътрешния министър какви действия ще предприеме, за да се извърши разследване, защото става въпрос за престъпление, и за предаването на материалите на прокуратурата. В тази връзка аз не чувам нищо да се прави.
Фокус: Г-н Атанасов, ако има подобно нещо в МВР, то по пътя на логиката е ясно, че се прикрива от някого…
можем да се досетим, че най-често прикриването става от човекът на върха на пирамидата…
Атанас Атанасов: Ние знаем, че Румен Петков участваше в създаването на тази схема и я прикриваше, а сега твърдят, че ще реформират системата – какво ще направи обаче Миков, за да се разплете тази мрежа. Може ли с публичната заявка – още първия ден, когато стана вътрешен министър, че в България няма мафия да има липса на мотивация да се разплете тази мрежа да се стигне до резултати.
Фокус: Стана ясно, че СРС-тата ще се използват само в краен случай срещу организираната престъпност. Предвижда се и някаква форма за заплащане на СРС-тата при тяхното използване…
Атанас Атанасов: Искам да ви кажа следното нещо – спекулира се по темата за СРС-тата. Те са необходим и много полезен метод в работата на службите. Въпросът е да се създадат механизми да не се допускат злоупотреба, а не да се ограничават службите да използват такива средства. Това е спекулация.
Фокус: Михаил Миков е предложил само шестте апелативни съдилища в страната да могат да разрешават използването на СРС-та, а не от 28-те окръжни съдилища, както беше досега…
Атанас Атанасов: Искам да посъветвам г-н Миков да не търси пробойните за изтичане на информация само в съдебната система, а първо, да ги потърси в собствената си система. Добре, ще ограничим кръга на лицата, които имат такава информация в съдебната власт. А вътре в министерството беше нарушен редът при Румен Петков, защото службите – заявители, които искат да се приложат СРС-та често не получаваха резултати от тези средства, защото в нарушение на правилата, беше променен пътят, откъдето минаваха тези резултати.
Фокус: Михаил Миков съобщи, че ще има пет национални служби в МВР – криминална полиция, към която ще влезе и Главна дирекция „Борба с организираната престъпност“ , охранителна дейност, към която ще се присъедини жандармерията, досъдебно производство, гранична полиция и пожарна безопасност. Дознанието ще изгради в страната структура на три нива – на ниско…
Атанас Атанасов: Районно, областно и национално – нищо ново под слънцето. Вижте – категорично новото преструктуриране е грешка. Проблемът в работата на МВР не се състоеше в структурата. Проблемът в МВР не е структурен, а персонален. Разбира се, че става въпрос за персоналния фактор, защото беше създаден механизъм, по който на възлови места в МВР и основно в оперативните му служби, бяха издигани и назначавани за началници – хора, които отиваха там да прикриват престъпленията на организираната престъпност, а не да ги разкриват. Би следвало върху този проблем да фокусира вниманието си политическото ръководство на министерството, ако има желание да свърши някаква работа. Новото преструктуриране е връщане към незабравеното старо. През 2005 г. едно от полезните места, които се извършиха с новия закон за МВР, беше създаването на единна полицейска структура като Национална служба „Полиция“, за да може да има по-добра координация между звената й. Сега връщат нещата в изходна позиция – правят пет отделни самостоятелни служби и това ще затрудни координацията в тях. Големият проблем тогава беше, че се запази длъжността на главния секретар и се създаде конкуренция между него и директора на полицията, който командва структурите.
Длъжността на главния секретар задължително трябва да се закрие. Тя пречи на координация. Основната професионална длъжност в МВР трябва да бъде на директора на полицията. Защото като изключим пожарната – всички други служби са полицейски и те трябва да бъдат в една структура, която да е полицейска и да се ръководи от едно място. Затова смятам, че това, което прави Миков е абсолютна грешка. Подведен е… не знам от кого.
Фокус: Искам нещо друго да коментирате – предлага се дознатели да могат да стават и неюристи.
Атанас Атанасов: Това също е грешка. Когато се приемаше НПК и Закона за МВР – ние от Демократи за силна България бяхме предложили полицейски служители, които не са юристи, да имат право да извършват само т. нар. неотложни следствени действия – оглед на местопроизшествие, разпит на очевидци за запазване на следите, защото дознателят не може да се занимава с всичко. Това би било полезно, но да дадеш права за цялостно разследване на лица без юридическо образование, е абсолютна грешка при условие, че имаш такъв неизползван капацитет в Националната следствена служба на хора с юридическо образование. Защо не се използва този капацитет, а ще прехвърляме сега правомощия на хора без юридическо образование. Изобщо всичките тези идеи ме озадачават много. Те показват липса на капацитет и някаква припряност и бързане. Разбирам, че управляващите имат твърде малко време до края на мандата и искам да им кажа, че нищо няма да успеят да свършат, а ще направят още по-голям батак.
Фокус: Какво мислите за ДОИ и ДОТИ – говори се, че ще бъдат обособени в отделна Агенция за технически операции.
Атанас Атанасов: Вие като ме питате за ДОИ и ДОТИ, смятате ли, че тези, които ще прочетат материала, знаят за какво става дума? Излизат депутати и министри и повтарят „ДОИ и ДОТИ“ – все едно това е бял и черен боб.
Фокус: Да, хората може би не знаят за какво става дума, но статутът на двете дирекции остава неизяснен…
Атанас Атанасов: Да, защото и по тази въпрос управляващите имат противоречия. Аз смятам, че колкото по-малко структурни промени има, толкова по-добре. Имам чувството, че се прави опит да се имитира реформа, за да може да се прикрие батакът, за който за три години успяха да направят управляващите.
Фокус: Искам още нещо да коментирате – вътрешният министър заяви вчера още, че трябва да се подобри взаимодействието при разследването на тежките престъпления и че в момента ГДБОП има сериозни проблеми с взаимодействието. По ваше мнение къде се крие проблемът – защо не си взаимодействат службите?
Атанас Атанасов: Проблемът е в субективния фактор. За началници трябва да бъдат издигани доказани професионалисти, които са неформални лидери вътре в професионалната си среда – а не да бъдат инсталирани послушковци, които да изпълняват политически поръчки, каквато беше практиката на Румен Петков. Той се занимаваше основно с това – в това е проблемът. ГДБОП беше сатанизирана заради поведението на двама-трима предатели. А там има качествени хора. искам да ви кажа, че българското общество очаква резултати, разследвания, а не да го занимаваме със структурни промени.
Според мен се губи прекалено много време в желанието си за някакви големи структурни промени и не знам дали това е случайно. Няма нужда от такива промени. МВР има нужда от политическа воля, която да гарантира на служителите безпристрастност в работата им. Нека се спре с тези промени, служителите на МВР по-скоро трябва да бъдат мотивирани да работят. Трябва да бъдат премахнати и всички корумпирани началници. Най-големият дефект, който Михаил Миков допуска е за се юрне сега да се занимава с тежки структурни промени. Системата няма нужда от това. Ще стане така, че след десет месеца управляващите ще си отидат и ще има ново префасониране на МВР. Побъркваме служителите на МВР с постоянни структурни промени. Докато сега новата система се напасне – управляващите ще си отидат – а може и това да е целта.