ДЕМОКРАТИЧНА БЪЛГАРИЯ ПРЕДЛАГА ИЗМЕНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА ХАЗАРТА В НАСОКА КРИТЕРИИТЕ ЗА ОРГАНИЗИРАНЕ И РАЗПРОСТРАНЕНИЕ И СПИРАНЕ НА РЕКЛАМАТА

ДЕМОКРАТИЧНА БЪЛГАРИЯ ПРЕДЛАГА ИЗМЕНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА ХАЗАРТА В НАСОКА КРИТЕРИИТЕ ЗА ОРГАНИЗИРАНЕ И РАЗПРОСТРАНЕНИЕ И СПИРАНЕ НА РЕКЛАМАТА

Днес „Демократична България – Обединение“ изпрати на Председателя на Народното събрание и всички парламентарни групи законопроект за изменение и допълнение на Закона за хазарта. Сега действащият Закон за хазарта създава общи правни положения в режима на организиране на игри на случайността, като задава рестриктивен контрол преимуществено върху казината и игралните зали без оглед на новите тенденции лотарийните игри и моментите печалби и същевременно либерализира хазартните игри от ново поколение, което налага необходимостта на прецизиране текстовете на закона.

Изготвянето на предложения закон за изменение и допълнение на Закона за хазарта е продиктуван от нарастващите тенденции за навлизане на дигитални възможности за трансгранични и вътрешни залагания през интернет, мобилен телефон и телевизия, включително и онлайн-лотарии и игри от разстояние. Стремежът на „Демократична България“ е да бъде разширен обхватът на законовата регламентация, за да се даде законова защита, която да бъде в помощ на обществото.

Предложените промени се основават на съобразяването със съществени и обективни причини като процента пристрастени към този тип игри на късмета, както и на стремежа да се стандартизират критериите, за да се осигури равенство на всички участници пред закона. Промените целят да хармонизират критериите за организиране и разпространение на хазарта, без оглед конкретния вид игра.

Към настоящия момент особени изисквания за разпространение на хазартни игри се наблюдава само при ситуиране и отстояние от училища и домове за деца, което на практика протектира разпространението на лотарийни билети и моменти игри без оглед важността за улеснен достъп от беззащитни обществени групи.

Сходна императивна промяна се въвежда и при разпространението на територията на и в близост до площи публична и общинска собственост, както и лечебни заведения. Промените целят да хармонизират критериите за организиране и разпространение на хазарта, без оглед конкретния вид игра.

Друга част от предложението е насочена към ограничаване на рекламата на хазартни игри като се цели дейността да се третира наравно с рекламата на тютюневи изделия и спиртни напитки.Императивната забрана за реклама на хазартни игри ще уеднакви регулацията с европейската в тази посока и ще даде оптимално рестриктивен достъп за промотиране и разпространение чрез масовите средства за осведомяване.

Така предложеният законопроект предвижда въвеждането на мандатност на членовете на комисията ще повиши общественото доверие в регулатора и неговата безпристрастност.

Наред с измененията за приложеното поле на нормите и тяхното действие в контролирана среда се въвежда и пропорционалност на вноските за социално отговорно поведение на организаторите на хазартни игри, която е в процентно съотношение с печалбата от тяхната дейност, които са насочени към борба и превенция на зависимостите. Предложени са разпоредби, които да приведат в действие неработещата сега норма част от държавните такси, събирани от организаторите на хазартни игри, да се привеждат в Национален фонд “Култура” и да се ползват за култура.

В допълнение, следва да се вземе предвид и обстоятелството, че по отношение на ДП „Българският спортен тотализатор“ са приложими нормативни ограничения – то разпределя печалба в полза на принципала си – министерство на младежта и спорта. Въпросното отчисление при частните дружества не е регулирано нормативно, от което следва, че те могат да си позволят и да връщат по-голям процент от сумата на залозите като печалби на играещите, и да инвестират повече в реклама и маркетинг. Това създава неравнопоставеност в организаторите на хазартни игри, която може да бъде преодоляна чрез запазване на частната инициатива, наред с която се въвеждат рестриктивни мерки за лиценз, контрол и разпространение на хазартните услуги.

„Демократична България“ счита, че настоящият закон не осигурява системен подход при лицензирането и постлицензионния контрол върху организаторите на различни хазартни игри, а дори стимулира участието в лотарии чрез липсата на системна регламентация на този тип дейности. Наред с това считаме, че наименованията на хазартните дейности не следва да въвеждат в заблуда обществото и с оглед което е адресирана законова промяна, императивно забраняваща търговското наименование на организатора и/ или играта да бъде подвеждащо и двусмислено.

Приложения:

  1. ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА ХАЗАРТА;
  2. МОТИВИ КЪМ ПРОЕКТА НА ЗАКОН ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА ХАЗАРТА;
  3. ДОКЛАД ЗА ЦЯЛОСТНА ОЦЕНКА НА ВЪЗДЕЙСТВИЕТО НА ПРОЕКТА НА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА ХАЗАРТА.