ОТВОРЕНО ПИСМО

ОТВОРЕНО ПИСМО





До господин Бойко Борисов

Министър-председател на Република България

 

Уважаеми господин министър-председател,

Като участници в инициативата „Български манифест за Европа“ се обръщаме към Вас във връзка със статута на българските граждани след излизaнето на Великобритания от Европейския съюз.

Призоваваме ръководеното от Вас правителствo ясно и публично да заяви пред българската общественост и пред останалите държави-членки на ЕС, че опазването правата на българските граждани в Обединеното кралство е абсолютен и най-важен приоритет на страната ни по време на преговорите за Брекзит. Настояваме националната българска позиция да бъде формирана така, че да изключва всякакви възможности за неблагоприятен компромис по отношение статута на български граждани във Великобритания след излизането ѝ от ЕС.

Обезпокоени сме, че въпреки всички уверения от британска страна както двустранно, така и в рамките на ЕС, окончателното споразумение може  да попречи на оставането на  българите, установили се вече във Великобритания. Имаме предвид, че постигнатото споразумение между ЕС и Обединеното кралство е само временно, а окончателният договор за напускането на Великобритания на ЕС може да и да крие неприятни изненади за българите, които искат да останат в Обединеното кралство без излишни бюрократични спънки и ненужни разноски.

Затова настойчиво предлагаме  националната българска позиция да съдържа следните елементи:

    1. Запазване пряката юрисдикция на Европейския съд  по отношение европейските граждани във Великобритания в продължение на 15 години след Брекзит. Обръщаме внимание, че в това отношение сега постигнатите договорености представляват сериозно отстъпление от позицията на Европейския парламент.

    2. Постигнатото до момента споразумение за правата на европейците във Великобритания предвижда създаването на „независима институция“ – описана пред Европейския парламент като „омбудсман“, която да се грижи за прилагане на споразумените права на европейските граждани, уреждането на техния „уседнал статут“ след Брекзит. Според досега известните общи положения този омбудсман също така ще поема жалби и оплаквания от европейски граждани. Призоваваме българското правителство да следи отблизо преговорите по структурата на тази институция и да изисква ясни гаранции, че тя ще бъде изцяло независима от британското Министерство на вътрешните работи (Хоум Офис), чиято тревожна твърда практика тази година бележи исторически ръст в депортациите на граждани от Европейския съюз. Това щеше бъде от ключово значение за ефективността на тази институция и вероятността български и други европейски граждани във Великобритания да ѝ се доверят и за се възползват от нея.
   3.  Олекотяване на процедурата по получаване на „уседнал статут“ във Великобритания. Кралството вече направи окуражителни постъпки в тази посока, но все още се разминава с изискването на Европейския парламент процедурата да е безплатна. В момента се очаква тя да струва 72 лири, което е немалка сума за много българи във Великобритания, а според ЕП представлява и недопустима бариера пред придобиването на права, които държавата би трябвало да гарантира. Българското правителство би трябвало да е особено загрижено за бъдещето на значителната група български граждани, които с години се трудят или са се трудили временно в сивата икономика на Кралството и поради това настоящият проект за регистрация няма да ги покрива, тъй като за мнозина от тях няма да има пет последователни години данни в Кралската данъчна служба или в Министерството на труда. Много от тези наши съграждани живеят в трудни условия на преднамерена експлоатация от страна на работодателите си, които се възползват от тяхното недобро владеене на езика, от непознаването на права или от финансовата им зависимост. Същевременно, тези наши съграждани допринасят ежедневно за британската икономика, поддържайки с тежък труд ключови сектори като земеделския, транспортния, хотелиерския и строителния. Настояваме също намерението на едно семейство български граждани за оставане във Великобритания да може да бъде декларирано с един документ и да е безплатно.

Същият проблем ще срещнат и пенсионери и семейни или интимни партньори, които живеят във Великобритания на издръжката на другия партньор.

  4.  Не на последно място, тъй като това е изцяло във властта на българското Народно събрание, призоваваме мнозинството от сега да планира необходимите промени в Изборния кодекс, които да гарантират непроменен достъп до изборни права на българските граждани във Великобритания. Напомняме, че при сега действащото законодателство (чл. 14, ал.5 (Доп. – ДВ, бр. 85 от 2016 г., в сила от 28.10.2016 г.), общият брой на избирателните секции, които се образуват в една държава, която не е членка на Европейския съюз, не може да надвишава 35.

С оглед на непрестанно увеличаващия се ръст на избирателна активност от Великобритания, където броят на активните избирателни секции обичайно далеч надвишава 35 при провеждане на български парламентарни избори, спешно се налага изменение на Изборния кодекс, което да отрази бъдещото излизане на Великобритания от ЕС, премахвайки ограничението в броя на разкриваните секции. В противен случай ще се окаже, че макар Великобритания в крайна сметка да прави необходимите постъпки да запази правата на европейците ненакърнени, България ще е тази, която фактически отнема права на своите граждани там.

 

С уважение:

Мария Спирова, българска гражданка, работеща във Великобритания,
активист за правата на европейските граждани след Брекзит

Светослав Малинов, член на Европейския парламент

Стефан Тафров, дипломат, бивш  посланик във Великобритания