Радан Кънев: Ако ГЕРБ често разчита на ДПС и АБВ, ще погуби този парламент

Радан Кънев: Ако ГЕРБ често разчита на ДПС и АБВ, ще погуби този парламент

Реформаторският блок търпи критики дали обещаните от него реформи реално се провеждат. До момента има ли реформа, която е изпълнена максимално близо до обещаното в предизборната кампания миналата година?

- Уникално близо до всичко обещано е здравната реформа. С приемането на второ четене на Закона за лечебните заведения около 90% от записаното в програмата на Реформаторския блок и в програмата на правителството е вече факт. Периодът, за който се случи, е изключително кратък. Тук трябва да отдадем необходимото на качествата на Петър Москов, които бяха в основата на преодоляване на съпротиви от всички страни - политически, корпоративни и какви ли не.

На второ място е успешното, но трудно сътрудничество с ГЕРБ, защото е ясно, че в основата на всяка успешна реформа в този парламент е общата воля на ГЕРБ и на Реформаторския блок. Вече след това е съставянето на парламентарно мнозинство, а ГЕРБ и Реформаторският блок са доста далеч от 121 депутати.

По отношение на всички останали усилия безспорен е напредъкът в правосъдието и то е безспорен както на законодателно ниво, така и на ниво успехи в кадровата политика при сегашните много тежки условия и със сегашния Висш съдебен съвет. Изборът на председател на Върховния касационен съд и на Софийския градски съд - двете най-важни съдилища извън системата на административното правосъдие показва, че промяна в правосъдието в България се случва. Това са първите добри новини в правосъдието от минимум 10 години, да не кажа от десетилетия насам.

Естествено, постигнатото съгласие по конституционна реформа е изключителен успех, но то трябва да се прехвърли към гласуване в залата, което предстои другата седмица на първо четене. И дай Боже скоро на второ четене.

Доста е орязан "изключителният успех".

- Най-същественото нещо на този етап е постигнато. Идеята за разделянето на Висшия съдебен съвет и то при тези квоти на отделните съвети е една десетгодишна битка, която започна през неправителствения сектор, граждански активизъм и политическата борба.

Всеки, който е бил част от тази борба, знае, че само преди година тя изглеждаше безнадеждно. Никой не вярваше, че реформата може да влезе в програмата на правителството в този парламент. За да стигнем дотук отново ще отлича хора, защото промените се правят от хора. Те не се правят нито от партии, нито от парламенти, а преди всичко се правят от хора. Един забележителен личен успех на министъра на правосъдието Христо Иванов.

А пък политическият успех на Реформаторския блок ще дойде с гласуването в залата. 

Очаквате ли да мине това гласуване?

- Аз съм сигурен, че ще имаме 160 гласа, което е важното. Дали ще имаме 180 гласа имаме още една седмица да се постараем, за да ускорим процеса. Важното е да стане, не робувам на срокове, а на крайния резултат.

Мислите ли, че в ГЕРБ всъщност има истинско желание тази реформа да се случи или те просто играят, че я искат? Изглеждаше неправилно построено цялото прокарване на промените в Конституцията - те го прехвърлиха основно към Реформаторския блок.

- В ГЕРБ има хора, които желаят тази реформа, но има и хора, които се противопоставят. Големият политически успех е и в това, че имаме Реформаторският блок, който е записал тази промяна в програмата си, имаме ГЕРБ, който е доста колеблив, и всички останали парламентарни сили, които влязоха като противници на подобна реформа. Тук изключвам Патриотичния фронт, защото тяхната програма не е толкова задълбочена, но те винаги са искали правосъдна реформа.

Така че успехът е да събереш мнозинство там, където е трудно, и това постигнахме. Парламентът постоянно гласува безспорни закони, но те не предизвикват публично внимание. Тук става дума за изключително тежка политическа борба по събиране на мнозинство. Това е следващата крачка към неправителствените организации и гражданския активизъм - да събереш квалифицирано мнозинство.

Не е въпросът кой е искрен и кой не е, а дали общественият натиск, натискът от Европейския съюз, желанието на всички български граждани в крайна сметка ще се превърне в промяна, защото на нас тази конституционна промяна ни е нужна, за да отпушим реформата, и оттам нататък да започнем процеса за прочистване на правосъдието, който ще е дълъг и ще е битка на всяка крачка.

Искам да подчертая, че ако някой е очаквал бързи успехи в тази сфера, ако някой е очаквал серия от победи, то той е очаквал две трети мнозинство на реформаторите на изборите. Резултатът е доста различен от това и аз съм обещавал и единственото, което мога да обещавам оттук нататък, е, че водим тази битка с упоритост и стъпка по стъпка ще вървим напред.

Ще внесе ли Реформаторският блок част от отпадналите идеи, сред които явното гласуване във Висшия съдебен съвет, между първо и второ четене?

- Ще ги внесем. Въпросът е около кои от тях ще съберем мнозинство. Оптимист съм за явното гласуване, защото след издънката за избора на Мая Манолова за омбудсман, след който никой не призна, че я е подкрепил, мисля, че всички защити на тайното гласуване рухнаха драматично. Никой повече не може да излезе и да защити тайното гласуване публично. Видяхме какво е тайното гласуване - избрахме омбудсман, а след това всички си късаме ризите, че не сме гласували за него.

Мисля, че с оглед на изявления на политически лидери и публичния ефект от избора на омбудсман, тайното гласуване е вече незащитимо.

Каква е ролята на ДПС при промените в Конституцията, които нарекохте "исторически компромис"?

- Ролята е ключова. Затова нарекох компромисът исторически. Защо трябва да крием? Или БСП, или ДПС - една от големите опозиционни партии трябваше да подкрепи тези предложения и то в този им вид. БСП влезе в някакъв деструктивен ступор, не само по тази тема - оказа се, че с тях диалог не може да се води. Обратно ДПС влезе в разговора конструктивно, с желание да подкрепи и обезсмисли едновременно съдебната реформа. Това, което постигнахме, е, че те я подкрепиха без да я обезсмислят.

Знам, че мнозина от нашите привърженици няма да го приемат. Но работата на политика не е да робува на настроения, на крайни резултати. Ние сме близо до краен резултат, на който не сме се надявали.

Каква е цената на "историческия компромис" и ще я разберем ли някога, знаете ли я и вие?

- Няма никаква друга тема, която се е вплитала в преговорите между нас и ДПС. Те бяха изцяло върху конституционните промени и съдебната реформа. Тоест тук няма търговия.

Винаги съм казвал, че сделките в политиката не са нещо лошо, в развитите демокрации те се случват непрекъснато. Тук нямаше сделка, въпросът беше ДПС да избере дали е проазиатска или проевропейска партия, най-малкото на публично ниво. Те направиха крачка към това да се заяват за проевропейска сила. Тяхната цена е тази. Тя е в тяхната собствена политика, а не в друго на втори план.

Може ли да сте сигурен, че сделката не е случила другаде - напр. между премиера Бойко Борисов и ДПС, а вие само да сте довършили преговорите?

- В деня преди подписване на новия конституционен проект всички политически сили без БСП и "Атака" се бяха обединили около скопения вариант, около имитацията. Това, което после се внесе, го постигнахме ние в преки преговори с ДПС, а не някой друг. Ако е имало сделка, ние сме я разтурили.

Сигурно сте чували оценката, че каквото и да се случва, ДПС печели. Не смятате ли, че сега ДПС получава легитимация и през вас. Тя иска да се заяви като проевропейска партия, но видели ли сте някаква промяна в ДПС,  че не е партията на обръчите, на влиянието на Делян Пеевски, а наистина е тръгнала в друга посока?

- Пак очаквате много бързи решения и развития. Ако ДПС има желание да се променя, това ще им отнеме поне толкова време, колкото отне на десницата да се промени, тоест 10-12-15 години. Те можеха да се спънат още на първата крачка, но са достатъчно политически хитри, за да не го направят. Така че дали ДПС се легитимира, това е част от тяхното политическо битие. Естествено, че като политици направиха верен ход за себе си. А нашата задача не е да им пречим да се променят.

Приемлив партньор ли са вече ДПС за Реформаторския блок?

- Категорично не. Много след подписване на конституционния проект казах, че това бяха преговори между управляващи и опозиционна партия. Преговори за конституционно мнозинство изискват разговори с опозицията.

Казвате, че ДПС са в опозиция, но почти няма важно решение без те да участват във вземането му. Преди време бяхте казали, че ДПС имат влияние и няма смисъл избирателите да бъдат лъгани за този факт. Какво е влиянието на ДПС за първата година на това управление?

- Твърдението, че няма важно решение без подкрепата на ДПС е предизборно твърдение от арсенала на Лютви Местан. Това е дълбоко невярно. В сряда (16 септември - бел.ред.) отхвърлихме поредното предложение на БСП за премахването на плоския данък без ДПС. Включително и лозунга, че ДПС е спасителят на плоския данък вчера се провали в парламента.

По отношение на напредналата здравна реформа няма нито един ключов въпрос с подкрепа на ДПС. Те водеха съпротивата. По отношение на Закона за предучилищно и училищно образование, който върви всеки ден в парламента, няма нито едно ключово гласуване с подкрепа на ДПС. Това се отнася и за законите за МВР, за енергетиката, и за още десетки наистина важни гласувания. Плоският данък е знамето, което размахват, но от вчера нямат основания да размахват и това.

Въпреки това няма да отрека, че ДПС имат своето влияние. Имат много силен изборен резултат, имат много силна парламентарна група в този разпокъсан парламент. Тяхното влияние е като резервен вариант на ГЕРБ, защото те могат да ги обезпечат с мнозинството тогава, когато минат към реакционен, а не реформаторски тип решения. Такъв беше случая със Закона за Националната служба за охрана. Също така, когато ГЕРБ не търсят подкрепа в рамките на коалицията, например по някои проблемни текстове в Кодекса за социално осигуряване. И в двата случая се оформя алтернативното мнозинство ГЕРБ, ДПС и АБВ, което придава особено значение на ДПС.

Не трябва да имаме никакво съмнение, че честото използване на това алтернативно мнозинство ще погуби този парламент. Това го знаят еднакво добре и Борисов, и Местан, знам го и аз.

Лидерът на ДПС Лютви Местан заговори за нова формула на управлението след местните избори. Има ли връзка изказването му с думите на премиера Бойко Борисов, че общият резултат на ГЕРБ и Реформаторския блок на вота е важна оценка за управлението и при лош резултат означава лош сигнал на избирателите към правителстовото?

- Моето впечатление от Борисов - и за времето, в което не сме познавали, и за периода, в който се познаваме, е, че е ловък политик. Това означава, че той никога няма да допусне трайно мнозинство с ДПС и АБВ в рамките на този парламент, защото това ще е краят на неговата собствена политическа кариера.

Нова формула на управление може да има в нов парламент. Естествено това зависи от волята на премиера и най-голямата партия.

Ние сме готови да се явим всеки един момент и да вземем по-добър резултат от предишните избори.

Тоест не сте склонни на нова управленска формула в рамките на този парламент ?

- Няма обществена готовност за нова управленска формула в рамките на този парламент. Тя ще бъде пагубна за всички участници в нея, може би дори и за ДПС.

А какво е имал предвид Местан според вас?

- Местан като всеки политик разговаря с избирателите си преди изборите.

Преди време казахте, че Реформаторският блок е в добро здравословно състояние, но в лоша физическа форма. В какво състояние е коалицията преди местните избори?

- Можем да гледаме на Реформаторския блок като уморена коалиция от партии с доста неуспехи зад гърба. Но може да гледаме на Реформаторския блок като на едва зараждаща се нова, единна и модерна десница. Кое от двете ще се случи не зависи от отношенията на националните лидери.

Нашите търкания и умения за постигане на съгласие и компромиси са известни. Зависи от това дали ще изградим силно местно лидерство. Успехите на нашите кандидати по места абсолютно независимо от коя партия на блока излизат те, като доста от тях са безпартийни, ще предопределят и спортната форма на Реформаторския блок.

Нашите мускули са в момента в градовете и селата на България. Ние от партия на жълтите павета в рамките на тази кампания се превръщаме в национална дясна формация. След тези местни избори потенциалът ни за явяване на парламентарни, президентски и други национални избори ще е друг.

Ще има ли единен политически субект? Петър Москов заговори за предприемането на стъпки към създаването на единен политечески субект. Трябва ли и кога Реформаторският блок ще стане партия? 

- Ще се върна на местните избори и местните лидери като наистина двигателят на това Реформаторският блок да се превърне от коалиция от центъра на София в национална модерна десница. Няма силен кандидат на Реформаторите в момента, на когото ако му зададете този въпрос, да се поколебае за секунда. Отново независимо от коя партия членува, ако е в някоя от партиите. Всеки силен местен лидер ще ви каже, че би искал единството вече да се беше случило, а като не се е случило, би искал да се случи максимално бързо.

Няма по-силен агент на обединението от всички тези хора, на които след безкрайни преговори, кандарми и пазарлъци им се убива устремът. Така че след като преодоляхме поредния етап от преговори в рамките на коалицията успешно, мисля, че ние изградихме тъканта на единната политическа сила. Тя е вече налице.

Кога ще има глава тази тъкан?

- Когато говоря за съдебната реформа, казвам, че къщата се гради от основите, същото казвам и за политическа партия. Една политическа партия, за да бъде трайна, а ние искаме партия, която след 20 години да управлява България, се гради от силните си местни лидери. Проблемите, които преодоляваме по места, със здравите основи на политическата сила, която в скоро време и за дълго ще управлява България дай Боже и със собствени мнозинства, колкото и сега да изглежда трудно.

Вижте как премина до момента историята на Реформаторския блок. Всички предвиждаха да се разцепим заради преговорите за европейските избори. Там, заради очаквания резултат, ние трябваше да наредим двама души за цялата страна. Наредихме естествено 17. На следващите избори вече всички бяха убедени, че вече сме се разпаднали, защото трябва да наредим 31 души. Наредихме всичко, постигнахме съгласие, формирахме една силна парламентарна група, която никой не отрича, че работи единно. Положихме много сериозна основа за единството на Блока с парламентарната му група.

Признавам, че и в моите очи изглеждаше невъзможно да постигнем централна регистрация и общо явяване в 265 общини, постигнахме и това. Вървим по много ясен път и с много ясни крачки както в управлението на държавата, така и в структурирането на политическата ни сила. Темпото не е това, което най-запалените ни привърженици очакват, но за съжаление в България никое темпо не е достатъчно високо. Ако се огледаме в какъв свят живеем в момента, това да се движиш е предимство.

Изглеждате като семейство, което е заедно заради общ интерес или заради децата, а иначе за всички е ясно, че сте разделени.

- Затова никак не обичам семейните метафори в политиката. Семейството е наистина заедно, за да се обича, а политиците не са заедно, за да се обичат. В цялата българска политика имам един приятел - днес е министър на здравеопазването, утре може да не е, но приятели ще си останем. С всички други хора ние сме се събрали да вършим работа в името на общите цели и в рамките на Реформаторския блок, и в коалицията с ГЕРБ, и в мнозинството с Патриотичния фронт и АБВ.

Нали всички са наясно, че насила няма да се заобичаме. Но както няма да се заобичаме, така се налага всяка седмица с АБВ да сядаме и да взимаме важни решения, които да са от полза на хората. Семейството е ориентирано към щастието на неговите членове, политическата дейност е ориентирана към добруването на други хора.

Коя ще е тази политическа партия, която искате да изградите, и след 20 години да управлява България?

- Естествено, че Реформаторският блок или негов пряк наследник. Никога не съм криел, че съм привърженик на френския модел на десницата - той е на постепенно, но много категорично федерализиране на субекти до изграждане на единна дясна партия. Въпросът е дали има воля.

Бойко Борисов обяви, че ГЕРБ е готов за предсрочни парламентарни избори, но няма да ги предизвика. А Реформаторският блок готов ли е за предсрочни парламентарни избори?

- Това, че сме готови за предсрочни избори, особено след цялата организационна работа покрай местния вот, няма съмнение. Днес сме доста по-силни от преди една година. Дали сме готови да предизвикаме това зависи от стабилността на мнозинството в парламента и готовността му да продължи реформаторската политика. Така че простият отговор зависи от Патриотичния фронт и от АБВ, защото ние не вярваме, че реформаторско мнозинство с ДПС е възможно и няма да участваме в такова под никаква форма.

Все пак ДПС са в управлението, неофициално.

- Това е тяхното твърдение. Не го споделям. Решението дали този парламент има бъдеще не зависи дали в него има проблематични гласувания, а дали важните гласувания, които движат страната напред, минават. Ако партньорите от мнозинството спънат важните решения - здравната реформа, съдебната реформа, ако поставят на карта сигурно и геополитическата ситуация на страната, този парламент ще стане време и в такъв случай сме в готовност да предизвикаме предсрочни избори.

Но ако ме питате дали ще предизвикаме предсрочни избори, защото този парламент не е идеален, то по-добре да не бяхме влизали в него. Това, че не е идеален, си личеше от първия ден.

Ще предизвикате ли предсрочни избори, ако няма реформаторско мнозинство зад антикорупционния закон?

- Ако българският парламент не гласува упорито антикорупционно законодателство, това ще е знак, че той не е полезен за страната.

Добър ли е този законопроект?

- Ако беше слаб, никой нямаше да се противопостави. Всички щяхме да си го сложим на ревера и да се хвалим. Мераклии за имитации на реформи са всички политици в 43-тия парламент. Законопроектът е сериозен, той е голяма крачка напред. Той въвежда първия етап от румънския антикорупционен модел. Вторият етап - независима антикорупционна прокуратура, насочена срещу коруцията по висшите етажи на властта, до този момент не е подкрепен от ГЕРБ и не изглежда възможен в този парламент. Това е нещо, с което сме се примирили, за съжаление.

Вторият етап на румънския антикорупционен модел ще бъде решен в следващи парламенти, където Реформаторският блок ще има много повече народни представители. Но първият етап е в програмата на сегашното правителство и той трябва да се случи, това е императивно.

Тоест се заобикаля прокуратурата?

- Ние не я заобикаляме, но сме само ние. Сблъсъкът за реформа в прокуратурата в България в момента е самотно занимание на Реформаторския блок и на министър Христо Иванов.

Кои са най-големите ви уроци от тази първа година на управлението?

- Може би тактически е по-правилно да ги запазя за себе си. Нямах нужда от това да се уча, че политиката е изкуство на преговорите и компромисите. Знаех го. Голям урок занапред е работата с нашите привърженици, защото обединяваме хората, които най-радикално искат реформи. В българската политика компромисът често пъти е мръсна дума, често пъти се възприема като отрицание за морала, така че големият разговор за етиката на обществената отговорност, необходимостта в даден момента да жертваш собствения си морален образ в името на полезни резултати е нещо, което в обществения живот, не само в политиката, предстои.

Това, че политикът не е в парламента, особено в правителството, за да си пудри образа, а това да постига полезни резултати, дори често пъти с цената на публичния си образ, е нещо, което тепърва трябва да бъде говорено. Дълбоко разделено общество като нашето, с тежка травматична история, пълна с политическо насилие, кражби и корупция, това нещо не се разбира от само себе си, както в Холандия, Белгия или Финландия се разбира от само себе си. Ние сме различни общества и имаме да извървим дълъг път натам.

Има ли компромис, който не бихте направили?

- Повечето компромиси не бихме направили, но те остават невидими, защото не сме ги направили.


Източник: Дневник 
http://www.dnevnik.bg/intervju/2015/09/18/2611636_radan_kunev_ako_gerb_chesto_razchita_na_dps_i_abv_shte/?ref=miniurl